فایروال

فایروال وب

تجهیزات F5

ارتباط امن و دورکاری

سندباکس

تجهیزات امنیتی DDOS

مدیریت وقایع و امنیت اطلاعات

مدیریت سطح دسترسی (PAM)

One-time password (OTP)

سرویس رمز یکبار مصرف OTP

شرکت رایان نیک تجهیز

OTP یا سیستم رمز عبور یکبار مصرف از زمان ایجاد شبکه های کامپیوتری تا به امروز مورد تقاضا است که شرکت RSA این درخواست را هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری مرتفع میکند. 

سرویس رمز یکبار مصرف OTP چیست؟ همراه‌ با کاربرد و نحوه احراز هویت

از خرداد ماه سال ۹۸، استفاده از رمز یکبار مصرف در تراکنش‌های بانکی فعال شد. امروزه برای استفاده از سرویس‌ آنلاین یا خرید اینترنتی بالای ۱۰۰ هزارتومان نیاز به رمزیکبارمصرف یا OTP دارید.

 

رمز OTP چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان به رشته‌ای از اعداد یا کاراکتر اشاره کرد که رمز ورود شما به سامانه‌ آنلاین یا انجام تراکنش مالی برای احراز هویت است. طوری‌که باعث می‌شود کلاهبرداران از دسترسی به رمز ورود شما ناکام بمانند.

 

تجربه دزدیدن رمز و استفاده از آن برای احراز هویت توسط افراد غیرمجاز در سرویس‌های آنلاین به‌خصوص طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. سرویس OTP یا (one time password) با ارائه رمز عبور یکبار مصرف، از بروز و تکرار این تجربه ناخوشایند برای کاربران جلوگیری کرده است. طوری‌که برای استفاده از سامانه یا انجام یک سرویس آنلاین، پس از ورود رمز یکبارمصرف، آن رمز منقضی شده و مجددا نمی‌توان از آن استفاده کرد. به بیان ساده‌تر، OTP یک‌ سرویس رمزگذاری یکبارمصرف است که از دزدیده شدن رمز و ورود افراد غیرمجاز به‌کمک گذرواژه، جلوگیری می‌کند.

نحوه احراز هویت؛ ایجاد امنیت در فرایند احراز هویت

حین خرید اینترنتی یا استفاده از سرویس آنلاین، با درخواست رمز یکبارمصرف، فعالیت نرم‌افزار‌های مجازی ذخیره کلید غیرفعال می‌شود. یعنی این نرم‌افزارها پس از ارسال رمز یکبارمصرف، پسورد را ذخیره و به سازنده رمز که شما هستید، ارسال می‌کند. احراز هویت سنتی براساس رمز عبورهای ثابت عمل می‌کرد. درحالی‌که رمز یکبارمصرف در برابر حملات سایبری بهتر عمل کرده و فقط یکبار و به مدت یک تا دو دقیقه اعتبار دارد. ضمن اینکه اگر برای هر دستگاه در یک روز از یک رمز عبور یکسان استفاده کنید، درصورت هک شدن یکی از رمزها، دسترسی به پسوردهای دیگر ممکن نخواهد بود.

احراز هویت کاربران؛ رایج‌ترین کاربرد رمز یکبار مصرف (OTP)

پس از اینکه روش‌هایی مثل استفاده از کیبورد مجازی یا رمز دوم در حفظ اطلاعات امنیتی کاربران با ناکامی روبه‌رو شد، رمز یکبارمصرف OTP توانست سرقت اطلاعات را غیرممکن کند. برای انجام تراکنش‌های مالی و بانکی احتمالاً تجربه استفاده از رمز یکبارمصرف را داشته اید. رمز یکبارمصرف OTP راهکار امنیتی برای احراز هویت مشتریان هنگام انجام تراکنش‌های بانکی یا استفاده از سیستم‌های الکترونیک است.‌ طوری‌که از احراز هویت غیرقانونی افراد غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

در تجربه خرید محصول یا خدمات آنلاین نیز برخی از سایت‌ها مانند سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال یا کالای هوشمند، برای احراز هویت از شماره موبایل کاربران از سرویس رمزگذاری OTP استفاده می‌کنند. مانند زمانی‌که در سایتی ثبت‌نام کرده و کد یا رمز ورود یکبارمصرف به شماره تلفن شما پیامک می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از رمز عبور یکبارمصرف چیست؟

هر اندازه نکات امنیتی توسط برنامه‌نویس رعایت شود، همچنان کنترل کامل و دقیقی روی امنیت اطلاعات کاربر وجود ندارد. در شرایطی که هر شرکتی در تلاش است تا تکنولوژی OTP خود را برتر و پیشرفته‌تر نشان دهد، همچنان OTP‌ها با در اختیار قرار گرفتن اشخاص ثالث آسیب‌پذیر خواهند بود. به‌طور کلی مزایا و معایب رمز عبور یکبارمصرف را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

در کنار ایمنی و امنیتی که رمزهای یکبارمصرف برای کاربران ایجاد می‌کنند، در برخی شرایط استفاده از آن ممکن است چالش‌برانگیز باشد. مثلا زمانی‌که به سخت‌افزار توکن، اپلیکیشن یا نرم‌افزار موبایل دسترسی نداشته باشید، ورود بدون رمز امکان‌پذیر نخواهد بود. با این حال مزیت استفاده از OTP بیشتر از معایب این سرویس رمز یکبارمصرف است.

انواع رمز یکبار مصرف؛ بررسی OTP، HOTP و TOTP

رمز یکبارمصرف انواع مختلفی دارد که هرکدام روش مختلفی برای احراز هویت کاربران انجام می‌دهند. تفاوت نحوه تولید رمز عبور، موجب تفاوت در انواع رمز یکبارمصرف شده است. درواقع از سه طریق OTP، HOTP و TOTP می‌توانید عملیات احراز هویت را انجام دهید.


روش OTP

در رمزیکبارمصرف نیاز به دو ورودی به نام seed و moving factor داریم. منظور از seed مقدار عددی ثابتی است که در سرور OTP حین ثبت‌نام به‌وجود می‌آید. Moving factor نیز مقداری متغیر است. در ساخت این رمز، از الگوریتم‌های استاندارد هش (HASH) استفاده می شود. رمزگشایی پسوردهایی که با توابع hash ساخته می‌شود، عملاً غیرممکن است. زیرا بایستی از روش محاسبه معکوس به داده‌های اولیه برای شکستن رمز رسید که عملاً غیرممکن است. شما به‌کمک اپلیکیشن‌های تولید رمز یکبارمصرف می‌توانید رمز OTP را دریافت کنید.


روش HOTP؛ رمز یکبار مصرف براساس رویداد

حرف H که به ابتدای OTP اضافه می‌شود، برگرفته از واژه hash-based است. هربار که یک کد HOTP درخواست می‌شود، متغیر moving factor براساس شمارنده تغییر می‌کند و تا زمانی‌که کد جدید درخواست نشود، این رمز معتبر است.


روش TOTP؛ رمز یکبار مصرف براساس زمان

وقتی حرف T به واژه OTP اضافه می‌شود، نشانه time است. این رمز یکبارمصرف مبتنی بر زمان است. در این روش نیز seed ثابت بوده و متغیر moving factor براساس زمان تغییر می‌کند. این رمزها معمولا فقط بازه یک یا دو دقیقه معتبر هستند و پس از گذشت این بازه زمانی، نامعتبر می‌شوند.


کدام نوع رمز یکبار مصرف OTP بهتر است؟

روش رمزگذاری براساس زمان یا TOTP، جدیدترین نوع رمزگذاری است. TOTP به‌علت محدودیت زمانی، از امنیت بیشتری برخوردار است. البته محدودیت استفاده نیز ممکن است چالش‌های دیگری برای استفاده کاربر ایجاد کند. درحالی‌که روش رمزگذاری HOTP، با ایجاد محدودیت رویداد به جای زمان، کاربرپسندتر است. با این وجود، امنیت کمتری دارد و ممکن است در معرض حملات Brute Force قرار گیرد.


روش‌های ارائه رمز یکبار مصرف OTP

چگونه OTP را فعال کنیم؟

برای استفاده از رمز یکبارمصرف روش‌های مختلفی وجود دارد. در برخی از سیستم‌ها از نشانه‌های امنیتی ویژه استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار‌های مخصوص، هنگام نیاز رمز یکبارمصرف دریافت کنید. سیستم‌هایی که OTP را از سمت سرور تولید می‌کنند، از طریق کانالی مثل پیامک رمز را برای کاربران می‌فرستد. علاوه‌بر این، می‌توانید از طریق دریافت توکن، پیامک‌ موبایل یا روش‌های آنلاین، رمز یکبارمصرف را دریافت کنید.

استفاده از پیامک صوتی یا متنی در گوشی موبایل؛ از طریق تبدیل متن به گفتار

پیامک‌هایی که به‌عنوان رمز یکبارمصرف ارسال می‌شود، از طریق تبدیل متن به گفتار مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی کلمه عبور از طریق برنامه‌های خاص مثل تماس صوتی به مشتری ارسال می‌شود. در استفاده از سیستم‌های تایید اعتبار، لزومی به اتصال شبکه یا اینترنت وجود ندارد.

استفاده از روش‌های آنلاین؛ ساده‌ترین روش دریافت رمز یکبارمصرف

علاوه‌بر پیامک، می‌توانید به‌صورت آنلاین و اینترنتی، به‌کمک داده‌های تصادفی مثل حروف، عکس یا اعداد رمز یکبارمصرف را دریافت کنید. این روش، ساده‌ترین راه دریافت رمز یکبارمصرف است.

استفاده از توکن رمز؛ سخت‌افزار مخصوص برای ایجاد رمز یکبار مصرف

روش مرسوم برای دریافت رمز دوم موقت، استفاده از توکن رمز است. در پاسخ به اینکه رمز سخت افزاری یکبارمصرف OTP token چیست، می‌توان به سخت‌افزاری اشاره کرد که به کمک الگوریتم‌های ریاضی رمز یکبارمصرف جدید ایجاد می‌کند. در ادامه خواهیم گفت که چگونه توکن یکبارمصرف را فعال کنید.

چگونه رمز OTP token برای عملیات بانکی بگیریم؟

در این روش پس از دریافت سخت‌افزار توکن، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات مالی خود در صفحه پرداخت، توکن را مقابل مانیتور قرار داده تا صفحه را اسکن کند. توکن برای صحت اطلاعات، مجددا اطلاعات را به کاربر نشان می‌دهد. با تایید کاربر توسط توکن یک امضای دیجیتال تولید می‌شود. با این امضای الکترونیکی کاربر می‌تواند وارد پرتال شود و عملیات بانکی خود را انجام دهد.

رایان نیک تجهیز،؛ ارائه‌دهنده توکن و سرویس رمز یکبار مصرف OTP

دستگاه‌های تولید رمز یا توکن، کارتان را در دریافت رمز یکبارمصرف برای استفاده از سرویس‌های آنلاین راحت می‌کند. سرویس رمز یکبارمصرف رایان نیک تجهیز به‌ شما کمک می‌کند تا هر زمان به رمز یکبارمصرف نیاز دارید، به‌راحتی از طریق توکن، آن را دریافت کنید. درصورتی‌که در زمینه خرید سرویس رمز یکبار مصرف نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید یا برای دریافت رمز عبور به مشکل خوردید، از طریق تماس با کارشناسان رایان نیک تجهیز  با شماره 02188209219 داخلی 222 می‌توانید از مشاوره رایگان و تخصصی بهره‌مند شوید.